89 responses

  1. Mira
    April 23, 2010

    Presupun ca stropirea “generalizata” la care ai recurs sa nu afecteze rodul…parca ai fost prea drastic,zau!Eu nu am stropit niciodata pomii fructiferi pentru ca,hmm,ce sa-tzi spun… lupt cu mentalitatzi si doar daca ma voi mobiliza singura…Poate sa ignor pe cei de varsta matusalemica si sa ma rezum la cei plantatzi in ultimii 2-3 ani desi odata afectat unul se pare ca se poate produce “contaminarea” celorlaltzi daca nu se previne la timp,asa ca va …voi fi cu ochii (si) pe ei! Am patzit-o cu trandafirii( tineri de 3-4 ani) anul trecut desi i-am pulverizat cu alcool diluat si cu sapun ras;m-am culcat pe-o ureche si peste doua saptamani au reaparut.Numai cand am stropit prima data vinetele cu Mopsilan i-am lecuit si pe ei.Dupa tratament au dezvoltat o inflorescentza superba,mai tarzie dar…niciodata nu-i prea tarziu…sa-nvetzi !!!!
    Itzi marturisesc ca am probleme si cu rasadurile din ferestre.Acum vreo doua luni a aparut un soi de musculitze deasupra pamantului din cateva ghivece cu plante de apartament.Ce-i drept nu au afectat planta in sine dar s-au inmultzit si au “trecut” si la pamantul umed al rasadurilor.Am observat ca in ultima perioada,de cand las geamurile deschise mai mult timp,s-au mai rarit dar n-au disparut definitiv si sunt foarte enervante.Parca nu as “sari” la chimicale…nu stiu de ce dar nu prea ma impac eu cu ideea asta!O seara frumoasa! Mira

    • huni
      April 23, 2010

      Stropirea mea nu a fost deloc generalizata. A fost exact pentru combaterea afidelor, care erau deja prezenti si contra fainarii, care a fost prezent anul trecut…nimic general aici :), iar rodul nu am avut cum sa-l, pentru ca mai este mult pana la recoltare.
      Mentalitatea ta nu am inteles-o exact…odata zici ca esti contra chemicalelor dupa care confirmi, ca numai folosind Mospilan ai scapat de daunatori, deci mi se pare un mesaj mixt. Eu personal am incercat si fara chemicale dar am constatat ca este aproape imposibil sa obtii rezultate satisfacatoare. Nu vreau sa generalizez, asta este doar observatia mea si este valabila pentru cazul meu (gradinarit ca si hobby pe langa un job normal de 8 ore/zi, fara a forta prea mult lucrurile).
      O seara frumoasa si weekend fain si tie!

  2. Mihaela
    April 24, 2010

    Ma bucur ca mai observa si altcineva ca folosesti substantele chimice cam mult. Si o sa mananci coacaze cu chimi sau chimi cu coacaze? :)
    Si eu am incercat reteta de sapun cu spirt pentru indepartarea purecilor la muscatele care au facut peste iarna puricei si astept rezultat , dar sunt si in cautare de gargarite, despre care am vazut intr-o emisiune tv (pe DaVinci learning) ca sunt folosite in Austria pentru indepartarea prin metode biologice a daunatorilor . Nu se recomanda sa pui gargaritele pe plante stropite, ca le vei intoxica !

    • huni
      April 24, 2010

      Mihaela, eu stiu ca si tu esti contra folosirea chemicalelor si este foarte bine asa. Fiecare face cum crede ca este mai bine si ma bucur ca va exprimati parerile aici, pentru ca ultimul lucru ce vreau este sa comenteze, doar cei care sunt de acord cu mine :). Poate nu ai observat, dar eu am mentionat si am si pus link catre un articol care prezinta metodele “bio” in detaliu. Cred ca articolul este cat se poate de echilibrat, scriu doar ce am facut eu ca sa elimin daunatorii, pentru cei care sunt interesati de o solutie care chiar functioneaza ;), nu indemn pe nimeni sa faca la fel.
      Asta cu gargarite si cu buburuze etc. ect. sunt niste teorii foarte frumoase, dar in momentul in care vezi ca planta este plina de afide nu prea te ajuta :).
      Un weekend fain iti doresc!

      • Alex
        April 27, 2013

        @huni: Daca fiecare face asa cum crede mai bine, suporta singur consecintele, fiecare asta? Folosind chimicale omori microfauna, poluezi apa si deci si aerul.
        Raspunsul la intrebarea mea este deci nu, nu suporta singur consecintele, deci nu cred ca ar trebui sa faca fiecare cum crede ca este mai bine, ci cum este mai bine.

  3. Mihaela
    April 24, 2010

    Nu vazusem linkul, multumesc ca mi-ai atras atentia :)

  4. Maryanne
    April 25, 2010

    si eu m-am confruntat cu problema asta la coacaze.Vrem ,nu vrem ,din pacate treb sa folosim chimicale ,daunatorii astia si bolile criptogamice nu prea se tin in frau cu infuzii si apa cu sapun.Asta am observat eu in timp.Mi-a placut fraza cu tura de cafea in gradina,si eu fac la fel.Asa imi place sa observ in detaliu fiecare planta cu cafeau in mana!

    • huni
      April 25, 2010

      Tura de cafea este una dintre cele mai importante momente ale zilei…atunci se fac verificarile plantelor din gradina (care cat a crescut…hehe) si bineinteles…planurile marete :D. Din pacate se poate practica doar vara.

  5. vonheizer
    April 26, 2010

    Huni, merge si iarna, dar cu vin fiert in cana :)))

    • huni
      April 26, 2010

      Daaa, dar din pacate numai in weekend, ca altfel nu mai ajungem la servici :))

  6. vonheizer
    April 26, 2010

    1. substanţa lipicioasă, produsă de păduchii de frunze se numeşte “roua de miere” şi atrage furnicile, într-adevăr.
    2. afidele sunt cei mei periculoşi vectori de VIROZE la plante, pomi fructiferi, viţa de vie. Virozele plantelor nu se tratează decât prni distrugerea plantei bolnave prin ardere.
    3. În următorii 20 de ani, încă, este necesar să se utilizeze pesticidele, în controlul (nu am spus combaterea) bolilor şi dăunătorilor. Acesta este un domeniu în care am studiat 21 de ani şi nu este deajuns să vă răspund în două fraze, la un subiect. Putem purta discuţii. Sunt de acord cu trecerea la metodele biologice, dar mai avem mult până acolo.
    4. Mai lăsaţi-l încolo de Mospilan! Este unul dintre insecticidele care crează forme de rezistenţă în populaţiile de insecte. Încercaţi să citiţi mai mult decât scrie pe etichetă despre acel produs cu care vă chimizaţi grădina. Deocamdată, cele mai “prietenoase” pentru mediu şi organismele vii, sunt cele din grupa cloronicotinile, cu substanţa activă TIACLOPRID – insecticidul şi IMIDACLOPRID – aficidul. Ambele sunt produse de Bayer Cropscience. Ar fi de prisos să vă spun că eu le folosesc?

    • huni
      April 26, 2010

      Am folosit si eu mai demult Mospilan contra paduchilor pe trandafiri, dar nu am fost deloc multumit de rezultate…

    • niin
      April 27, 2010

      Imidacloprid se gaseste in CONFIDOR® OIL SC 004 iar Tiacloprid in Calypso 480 SC. Aceste produse nu creaza rezistenta insectelor? An utilizat primul insecticid inainte de dezmugurire la pomi, iar al doilea in faza de buton rosu. As putea sa mai folosesc Calypso anul acesta vreo data fara a crea rezistenta insectelor? Daca nu, atunci ce alt insecticid ar fi potrivit de utilizat?

  7. vonheizer
    April 27, 2010

    Niin,
    cloronicotinilele, în speţă Confidor împotriva păduchilor de frunze şi Calypso – insecticid cu spectru larg de acţiune (bine le-ai găsit denumirea comercială, eu m-am ferit să o scriu, pentru că sunt firme româneşti, care cumpără substanţa activă şi o microambalează, cum sunt cei de la Redoxim sau Glissando, dându-i alt nume!) au perioadă lungă de control, peste 14 zile. Sunt extrem de puţine speciile care au rata de înmulţire şi creştere în afara acestei perioade. Pentru cei cărora li se va părea foarte laborioasă explicaţia:
    avem un posibil atac de molia viţei de vie, generaţia a treia. Noi facem tratamentul cu Calypso atunci când e maximul curbei de zbor, adică atunci când vedem fluturii cei mai mulţi. Având în vedere că primii fluturi zboară pe la mijlocul lunii August şi maximul curbei de zbor va fi la sfârşitul lunii, atunci, în jurul datei de 1 Septembrie – bineînţeles, coroborat şi cu factorii de mediu, temperatura, precipitaţii – facem tratamentul cu acest Calypso, care, fiind un sistemic translaminar, intră în circuitul sevei plantei şi o protejează circa 21 de zile. Astfel se întrerupe ciclul de viaţă al dăunătorului, fără a afecta prea mult echilibrul natural, deoarece indivizii care au zburat până la efectuarea tratamentului, au scăpat! Ponta lor, ouăle, vor constitui sursa de hrană pentru insectele prădătoare, sanitarii plantelor, dintre care buburuza, este şi frumoasă şi deşteaptă şi este numită Lupul insectelor.

    • niin
      April 27, 2010

      Multumesc! Pentru a elimina echivocul, as dori sa precizezi explicit daca mai pot utiza anul acesta, cand vor mai aparea insecte, Calypso sau nu?

  8. vonheizer
    April 27, 2010

    Myzus persicae Sulz., afid polifag, are peste 3 generaţii într-un ciclu de vegetaţie. O fundatrice, adică femela pontatoare, trăieşte circa 24 de zile şi din ouăle ei pot să apară 60-80 de larve. Dacă semnalăm atacul în timp util, cele 20-21 de zile în care Confidor ne poate proteja pomii, sunt decisive.

    Partea dezastruoasă cu aceste afide este că ele migrează pe gazdele secundare, de la o specie de plante la alta şi dacă nu le tratăm şi pe cele sănătoase, s-ar putea să avem în grădină un trandafir sănătos şi un piersic distrus.

    Aşadar: cea mai importantă migrare are loc la mijlocul lunii Iulie. pe tutun migrează până la mijlocul lunii August, în Septembrie poate fi înregiatrată o singură migraţie. Atacul are loc până în luna Noiembrie, când adulţii se împerechează, femelele fecundate depun ouă între catafilele mugurilor, unde iernează bine-mersi! De aceea sunt imperioase tratamentele de iarnă!

  9. vonheizer
    April 27, 2010

    Să nu fiu înţeleasă greşit!
    Cele 3 generaţii ale afidului se referă numai la specia dăunată. Afidele au peste 12 generaţii pe an, incluzând şi gazdele secundare, pe care migrează în funcţie de masa vegetativă, pentru că ele preferă frunzuliţele tinere, fragede! Nu au gusturi rele!

  10. vonheizer
    April 27, 2010

    Niin,
    răspunsul meu este DA, pntru că insectele care vor apărea în plantaţia ta sunt migratorii din alte habitate. Pe ale tale le-ai eliminat utilizând la timp acest insecticid. Eu am avut experienţe la cartof, unde în parcele alăturate, cea tratată cu Calypso era verde, pe când cealaltă, tratată cu un insecticid piretroid, era în declin evident şi asta la două săptămâni de la tratament!

    • niin
      June 10, 2010

      Citind prospectul de la Calypso am constatat ca producatorul recomanda folosirea acestuia de 1-2 ori intr-un sezon.
      1. Ce alt insecticid (sau insecticide) imi recomanzi sa mai folosec in acelasi sezon?
      2. La prima vedere eu am impresia ca sunt mai eficiente insecticidere sistemice fata de cele de contact. In ce situatii este alfel, adica cele de contact sa fie mai bine de folosit?

      • huni
        June 10, 2010

        Am enumerat cateva insecticide in articol, altele nu cunosc, dar precis mai sunt. Stiu ca Talstar si Decis isi fac treaba poti sa le folosesti cu incredere.
        Legat de diferenta dintre substantele sistematice si cele de contact si eu cred ca sunt mai eficiente cele sistematice, pentru ca au efect indelungat, dar tocmai din cauza asta timpii de asteptare pana ce fructele/legumele pot fi consumate este mai lunga.
        In anumite cazuri, cand de exemplu planta este plina de paduchi/afide este mult mai practică o substanta de conctact pentru ca are efect aproape instantaneu si timpul de asteptare este scurt.

      • vonheizer
        June 14, 2010

        Huni,

        iarta-ma ca te corectez inca o data.
        Se numesc SISTEMICE, nu sistematice. Sunt substante care actioneaza intrand in sistemul circulator al plantelor. Sistematica se refera la identificarea si clasificarea organismelor vegetale si animale.

      • huni
        June 14, 2010

        Am citit cuvantul de sute de ori pe eticheta produselor si jur ca de fiecare data am citi sistematic :))). Ce revelatie ;)!

      • vonheizer
        June 14, 2010

        Niin,
        am scris si la un alt articol:

        Coragen, de la Du Pont. Este un insecticid din noua generatie, protectiv pentru fauna utila si se aplica o doza foarte mica, 0,6 ml la 10 l de apa.

    • Mireluna
      June 4, 2012

      Buna seara Doamna Ella, am citit articolele dvs referitoare la afide , am gasit azi afide pe aproape toate plantele din gradina : rosii , castraveti , dovlecei si trandafiri . erau si musculite negre si albe. Vecinul de langa mine are in solar crizanteme si tocmai ce mi-a marturisit azi ca a incercat sa le trateze pentru musculita neagra de 4 ori, dar se pare ca a dat gres.LA sfatul celor de la magazinul specializat am cumparat CAlypso si am stropit toate plantele. Problema este la rosii : frunzele si-au modificat forma, tind sa se invarta cu tot cu ramura , ca un cocon. Cum se procedeaza se scoate planta si se arde sau se rup frunzele afectate si se ard? Rosiile sunt afara , sunt deja maricele de marimea unei mingiute , dar frunzele au aceasta forma ciudata, deformata si rasucita. Sunt compromise pe viitor? VA multumesc pentru raspuns , Mirela



  11. MIRA
    April 27, 2010

    Vonheizer,disertatziile d-voastra sunt cu sigurantza de un real folos mai ales acelora care practica agricultura la scara mare.”Hobbystilor” sau mie cel putzin imi taie aripile scurtandu-mi zborul cand abia de le-am fluturat…ha,ha,ha.Sa multzumim insa gazdei noastre care ne ofera prilejul de-a deveni hobbisti performantzi!Seara buna!

    • huni
      April 27, 2010

      Trebuie sa avem informatii pentru toate nivelele :) este foarte bine asa. Poate daca mai recitesti (recitim) peste un an, cand vom fi mai informati va fi limpede tot ce acum pare prea “academic” ;)

  12. vonheizer
    April 27, 2010

    Stimată MIRA,

    spuneţi-mi ce nu aţi înţeles şi voi “traduce” într-un limbaj mai puţin academic. Este o plasă în care cădem majoritatea, atunci când ne simţim siguri şi cât de cât pregătiţi într-un domeniu. Am fost renumită, câtă vreme am lucrat în cercetare, că pot scrie la revistele de popularizare a ştiinţei, într-un limbaj chiar pe înţelesul tuturor. Însăşi una dintre examinatoarele de la susţinerea tezei mele de doctorat m-a acuzat că folosesc prea puţin limbajul academic. Am încercat să nu vă agasez cu cuvinte prea ştiinţifice şi văd că nu m-am străduit destul.

    Pentru că sunt invitată pe acest blog şi nu vreau nicdecum să supăr pe cineva, vă rog să fiţi mai explicită cu ceea ce nu aţi înţeles şi eu îmi voi face timp să vă răspund, fie că aveţii 16 sau 70 de ani, fie că sunteţi matematiciană sau literată, aşa cum aş scrie pentru revista “Lumea femeilor” de exemplu.

    Îmi cer scuze dacă am deranjat pe cineva cu “dizertaţiile” mele. O seară bună, tuturor!

    • vonheizer
      April 27, 2010

      erată:

      nicidecum*
      aveţi*

      cu scuzele de rigoare, că uneori nici degetele nu mă mai ascultă :))

  13. MIRA
    April 29, 2010

    Vonheizer,imi pare nespus de rau ca m-atzi intzeles gresit si va asigur ca desi am familiarizat relativ recent cu tot ce inseamna gradinarit iar informatziile le-am cules (si) de pe sait-uri de specialitate, va voi urmari indeaproape fara a face vreun comentariu considerat malitzios.Apreciez amabilitatea d-voastra de-a impartasi din stiintza,pare-se incununata de succes si “va astept” cu sufletul la gura pe aleiele gradinii lui Huni.O seara placuta!

  14. vonheizer
    April 29, 2010

    Mira,

    aştept cu plăcere orice întrebare! Dacă nu pot să răspund imediat, promit să mă documentez şi să vă aduc informaţii corecte din punct de vedere ştiinţific, cu aplicabilitate practică. Eu încă învăţ, aşa că suntem pe aceeaşi parte a baricadei :) Poate Huni ne permite să învăţăm unii de la alţii! Este un mare câştig ca suntem împreună. O seară la fel de plăcută şi liniştită! Ella

    • huni
      April 29, 2010

      Ce intrebare e asta Ella? Cum sa nu permit…eu atunci ma bucur cel mai tare, cand vad ca lucrurile merg mai departe si fara mine si este activitate prin comentarii. Si sa nu uitam de faptul, ca si eu stau cuminte in banca din spate si invat, la fel ca majoritatea celor care ajung pe aici, ca din fericire este de la cine.
      Noapte buna!

  15. Mira
    April 30, 2010

    Ella,va multzumesc pentru disponibilitatea de-a ne fi de folos cu rugamintea expresa de-a deveni eu insami “practicanta” d-voastra ori de cate ori va voi gasi in virtual.

  16. Iris
    May 1, 2010

    Eu sunt foarte incepatoare intr-ale gradinii, anul trecut am pus doi trandafiri si am avut aceeasi problema cu afidele. Fiindca nu-mi place deloc ideea de insecticide, am adunat mucuri de tigari pe care le-am pus in apa si cu “solutia” obtinuta am stropit frunzele noi si mugurii care colcaiau de musculite. Vad ca acum, dupa doua zile de “tratament” au disparut :)

    • huni
      May 1, 2010

      Bine ai venit Iris!
      Am citit si eu ca nicotina poate fi folosita pentru combaterea afidelor, dar nu am incercat niciodata metoda asta. Ma bucur sa aud ca este eficienta!

  17. Iris
    May 1, 2010

    Bine v-am gasit, Huni!
    Nu stiu daca nicotina sau compusii aromatici policiclici au vreun amestec in eficienta solutiei, dar la mine a functionat si m-am gandit sa impartasesc experienta.

    • huni
      May 2, 2010

      Foarte bine te-ai gandit Iris, te mai astept!

  18. Iris
    May 1, 2010

    Ai dreptate, e vorba de nicotina. Am gasit si un articolas despre cum sa-ti faci insecticid cu nicotina (destul de aproape de ce am facut eu)
    http://www.ehow.com/how_4884401_make-nicotine-insecticide.html
    Sper sa fie de folos :)

    • huni
      May 2, 2010

      Cu siguranta va fi de folos pentru multi, mersi de link!

  19. niin
    May 2, 2010

    Eu am vazut pe WEB ca impotriva afidelor ca si remediu (sa-i zic non chimic) se foloseste o solutie de sapun si ulei vegetal (sau mineral). Tratamentul trebuie efectuat de 3 ori la intervale de 5 zile. A folosit cineva aceasta reteta? Nu imi este clar ce tip de ulei se utilizeaza. Stie cineva?

    Anul trecut eu am folosit cu succes o solutie cu apa si sapun (facut in casa) impotriva psylla parului (Cacopsylla pyricola). Trebuie insa pulverizat cat se poate de bine. Pentru a avea efect trebuie ca solutia sa ajunga in contact cu insecta.

    • vonheizer
      May 3, 2010

      Ulei mineral, ulei vegetal…se găseşte la fitofarmacii. Cel mai cunoscut este Oleoekalux RV, care a fost retras de pe piaţa UE la data limită de 30.06.2008. Oleodiazol 3 CE, Oleocarbetox super şi Oleocarbetox 12 CE au fost retrase de pe piaţa UE la data limită de 06.12.2008. Tratamentele de iarnă cu aceste uleiuri sunt depăşite. Acum se utilizează produse din ce în ce mai performante, care înlocuiesc acele uleiuri. Majoritatea insecticidelor de mare clasă au ca efect secundar controlul acarienilor. Uleiurile minerale se foloseau la tratamentele de iarnă pentru a preveni atacurile de acarieni filocoptizi (cei mai mici acarieni, care provoacă leziuni la nivelul vaselor conducătoare ale frunzelor tinere şi iernează în interiorul mugurilor).

      Dacă mai găsiţi materiale în care se recomandă folosirea acestor uleiuri minerale, să ştiţi că nu sunt documentate. Se face pur şi simplu o copiere a unor recomandări din 1900 toamna! Internetul este o sursă de inspiraţie, e adevărat. Dar până a găsi aurul trebuie cernut muuuult nisip.

      O zi cât mai liniştită!

      • niin
        May 7, 2010

        Raspunsul tau se refera doar la uleiul mineral, care eu l-am pus in paranteza. Dar prin ulei vegetal se intelege cel de in, ricin, mentă, chimion si chiar soia, masline, floarea soarelui etc. care contine acizi grasi si care dizolva carapacea anumitor insecte (sper ca-mi aduc bine aminte). Daca e asa, inseamna ca ar fi bun pentru combaterea anumitor insecte.

      • vonheizer
        May 8, 2010

        Uleiul despre care vorbeam este impropriu numit ULEI, comparativ cu uleiurile vegetale/minerale. Este, de fapt, o suspensie uleioasă a substanţei active (agentul chimic) de combatere/control a dăunătorului. Uleiul respectiv nu ştiu din ce provine, că niciodată nu am găsit aceste detalii pe prospectele produselor, nici chiar la cele din import, care sunt ma generoase în explicaţii, fie şi într-o limbă străină. Ceea ce ştiu, este că are o compoziţie care este compatibilă cu fiziologia frunzei. Frunzele plantelor au anumite particularităţi, unele au puf, altepe perişori, altele au stomatele foarte mari şi deschise chiar în timpul tratamentului. Aceste uleiuri cu pesticide sunt în aşa fel formulate încât să nu dăuneze şi plantei, odată cu uciderea sau imobilizarea dăunătorului. Ai să găseşti, sper, în prospectele unor pesticide că: nu se aplică plantelor ale căror frunze au peri sau puf; nu se aplică în timpul înfloritului; nu se aplică dacă planta are răni mecanice şi multe alte asemenea precauţii.

        Eu zic că, dacă uleiurile citate de tine ar dizolva într-adevăr carapacea insectelor, nesuferiţii de gândaci de bucătărie ar fi dispărut de multă vreme. Ştim că lor le place să umble prin orice mediu, chiar şi prin cala vapoarelor, prin şantierele petroliere, prin cămări, prin tava de la aragaz, prin tigăi…

        Dacă ai disponibilitatea să încerci uleiurile menţionate, experimentează. Alegeţi o plantă pe care vrei să o sacrifici şi spune-ne şi nouă ce ai obţinut. Numai aşa putem face un pas înainte.

        O zi cât mai frumoasă! Ella

      • vonheizer
        May 8, 2010

        erată: *Alege-ţi
        scuze!

  20. vonheizer
    May 3, 2010

    Soluţia de săpun este cât se poate de eficientă şi are fundamentare ştiinţifică. Interesul pieţei de pesticide este la fel de mare ca şi în piaţa de automobile (nu se fabrică în serie automobilul electric, deoarece ar da faliment industria clasică şi …ţările arabe exportatoare de petrol!)

    Ca şi atunci când ne spălăm pe mâini, sau când spălăm vasele, compuşii săpunului dizolvă grăsimile. În acelaşi mod acţionează săpunul asupra chitinei, învelişul insectelor.

    Cel mai bine este să folosiţi detergent pentru vase (sunt o mulţime care se folosesc chiar la spălarea legumelor!), soluţie 1 % (1 ml detergent la 100 ml apă). Eu nu recomand săpunul clasic, deoarece mai conţine şi parfumuri, pe lângă multă sodă, ceea ce ar îndepărta o vreme, insectele polenizatoare.

    Atenţie! Planta nu se tratează în timpul înfloritului. Florile pot avorta şi pierdeţi recolta. Aşteptaţi până se scutură circa 70 % din flori şi faceţi orice tratament abia după aceea. Nimănui nu i-ar place să fie deranjat în timp ce face dragoste!

    • niin
      May 8, 2010

      Nu sunt convins ca orice detergent de vase are și proprietăți de insecticid (în ziua de azi nu mai știi ce substanțe se folosesc în procesul de fabricație). In sprijinul acestei afirmații puteți consulta articolul următor care pare destul de documentat(atenție are doua pagini, din păcate în engleza):

      http://greenmethods.com/site/weblog/2009/05/understanding-insecticidal-soaps-and-detergents/

      Săpunul făcut în casa nu conține nici un fel de parfum. El se obține din grăsimi animale și soda caustica. Cred ca cea mai neplăcuta problema este pH-ul, care este mare datorita sodei caustice. Pe de alta parte soda caustica este un solvent pentru chitina.

      • vonheizer
        May 10, 2010

        :) Niin! Ce surpriză mi-ai făcut găsind articolul lui Cloyd! Eu l-am tradus anul trecut şi am făcut şi nişte comentarii. Chiar acum i l-am trimis lui Huni, să îl publice aici. Sper să reuşească, pentru că, atenţie! traducerea mea are…9 pagini :)

        Eu mă refeream la săpunurile de serie, din comerţ, nu la cele de casă. După ce vei lectura cu atenţie adaptarea mea, în limba română, a articolului citat de tine, aştept alte întrebări, cu plăcere!

        O zi fără nor de cenuşă! Ella

  21. ciprian
    May 12, 2010

    poate nu am observat un link, ceva, dar cum poti scapa de paduchii de pe capsuni? ceva care sa nu afecteze prea tare plantele si nici sa nu duca la acumularea chimicalelor in fructe?

    • huni
      May 12, 2010

      Bine ai venit Ciprian!
      Daca ai paduchi pe capsuni, poti folosi orice insecticid de contact (care nu se absoarbe in planta), care au de obicei timpul de asteptare de doar cateva zile. Daca nu vrei sa folosesti chimicale, atunci poti folosi sapun diluat in apa (concentratie de 1-2%). Despre actiunea insecticida a sapunului va fi publicat maine un materail foarte cuprinzator! Te mai astept maine si nu uita ca te poti abona, daca vrei sa primesti automat articolele aparute aici.

  22. amri
    May 24, 2010

    buna!
    am un corcodus batran, am descoperit ca e plin de paduchi de plante, verzi, mici, albi, care cad peste tot, s au dus si pe trandafiri, si pe rosii, si pe leustean… ce mai, au invadat toata gradina….
    puteti sa ma ajutati? sa mi dati o solutie eficienta sirapida?
    mentionez ca m am ales cu acest copac in toamna, cand mi am cumparat casa… n am delok cunostinte de gradinarit, si i imaginam altfel o zi in aer curat… din pacate acum totul e plin de paduchii astia…cred ca mi vor ataca si via…
    n as vrea sa mi tai copacul… daca vecinii nu stropesc, am vreo sansa sa mi pastrez gradina fara daunatori?
    multumes mult.

    • huni
      May 24, 2010

      Bine ai venit amri!
      Nu trebuie sa iti tai copacul, dar trebuie sa faci urgent un tratament cu unul dintre insecticidele mentionate in articol. Este posibil sa fie nevoie de tratamente repetate pentru eliminare afidelor. Citeste eticheta substantelor folosite si respecta timpii de asteptare inainte de a consuma din fructe. Indiferent daca vecinii tai fac tratamentele fitosanitare de rigoare tu trebuie sa le faci, daca vrei sa ai recolta in gradina. Succes si te mai astept!

  23. ciprian
    May 24, 2010

    sapunul dizolvat in apa a mers la capsunii mei. paduchii au disparut, nu stiu pentru cat timp. multam de sfat.

    • huni
      May 25, 2010

      Cu placere Ciprian, ma bucur ca a functionat tratmentul! Iti recomand sa verifici periodic prezenta paduchilor pe capsuni si imediat ce observi ca au (re)aparut sa repeti tratamentul.

  24. letiţia
    June 10, 2011

    am multe furnici pe nuci,ar fii indicat să stropesc cu calypso?

  25. phlox
    June 11, 2011

    Cred ca rezultate vor fi, dar , parerea mea, pe care toti o stiti (cu toate ca, trebuie sa recunosc, cateodata imi vine si mie sa ma iau de kimicale!)trebuie folosite remedii alternative, bio, si pe alea din vreme. Sunt o gramada in maerialul pe care-l pregatesc.
    spor

  26. Ion Rahoveanu
    June 30, 2011

    Cu ce pot combate puricii negri ai fasolei care mi-au invadat vrejii /

  27. phlox
    July 18, 2011

    macerat de usturoi, solutie de apa cu detergent de vase(l-am verificat la mine, l-am aflat si eu de la Ella ;) si are un efect neasteptat!), macerat de urzica, de ardei iute…

  28. verona
    May 11, 2012

    dar pentru trandafirii japonezi care au niste purici/musclite albe pe spatele frunzei ce imi recomandati? am folosit ceai din tutun….mospilan….si ultima oara chair decis… fara nici un efect. am sentimentul ca dupa decis populatia de insecte s-a innmultit :((

    • phlox
      May 11, 2012

      @verona:
      Poti incerca cu infuzia din foi de ceapa. La mine a mers ;) Poti sa-l faci un pic mai concentrat. sau, in loc de concentrat de tutun, poti face o infuzie din chistoace. Miroase aiurea, odios de-a dreptul, dar are efect. Infuzie din boia iute ai incercat?
      Numai ca de asta data vei sterge frunzele cu un tampon imbibat in solutie cu dilutii diferite, ca sa nu arzi sau nimicesti toata planta. Ar fi pacat
      spor

  29. Ion
    May 23, 2012

    Saulut, am un pom de piersic la care frunzele sunt lipicioase si mai are shi un fel de paduche verde, si mai zboara si nishte furnici zburatoare shi alte insecte, am stropit pomii de piersici,mar,gutui,cais,prasad cu Cuprostar 46 Sc, si tot mai sunt acei paduchi verzi! La piersic doar se evidentiaza frunzele lipicioase si paduchii verzi mai tare.
    Daca ma poate ajuta cineva va rog sa ma ajutati cu un sfat cu ce pot combate acest daunator!!!

    • Ella von Heizer
      July 4, 2012

      @Ion: Sper ca nu e prea tarziu! Un aficid sistemic ar fi cel mai bun.

  30. Camelia
    July 1, 2012

    Sunt in aceeasi situatie cu piersicii ca si Ion. I-am stropit acum doua sapatamani cu Reldan si ieri cu Decis dar tot mai sunt mici paduchi albi. Substanta lipicioasa cade pe trotuarul de langa ei si atrage foarte mult furnici. Va rog sa ma ajutati daca puteti si sa-mi spuneti ce tratament sa le fac.

    • Ella von Heizer
      July 4, 2012

      @Camelia:
      Foloseste un AFICID prin excelenta. Reldan este un insecticid organo-fosforic de contact si ingestie, iar Decis este un insecticid piretroid de sinteza, care are actiune de contact, ceea ce inseamna ca amandoua au “omorat” doar ceea ce au gasit la masa in acel moment al tratamentului. Frunzele noi care au crescut, hrana preferata a afidelor, nu sunt protejate impotriva acestora, iar succesiunea generatiilor se face rapid in aceste conditii climatice ale verii 2012. Foloseste un aficid sistemic, un produs care intra in circuitul fluidelor plantei si ajunge pana in regiunea apicala, in varfurile lastarilor, astfel incat sa se afle si in noile frunze. Atunci, paduchii vor fi oripilati si vor parasi campul de lupta. Spor la treaba!

  31. sam
    July 2, 2012

    Conditiile meteo au favorizat inmultirea afidelor.Le-am facut baie cu infuzii si macerate de hrean,ardei iute,usturoi,tataneasa,geaba.Maine-i trosnesc cu ulei de floarea soarelui si detergent de vase.Cu decis,calypso,n-ar avea farmec si oricum alimentele din comert nu duc lipsa de chimicale.Sunt cu ochii pe voi,bafta impotriva paduchilor de orice culoare si neam.

  32. crihana
    July 3, 2012

    doresc si eu ajutor din partea cui se ofera!au aparut niste fluturi negri micuti la rosii si nustiu cu ce sa le stropesc,va rog sa ma ajutati!Astept raspuns

    • Ella von Heizer
      July 4, 2012

      @crihana:
      Ar fi minunat daca ai putea pune o poza! Tu obisnuiesti sa iti suni medicul de familie si sa ii spui ca pe copilul tau il doare undeva, in partea stanga…? Ce astepti sa iti prescrie medicul acela? Injectii sau o frectie?
      Cu cat vedem mai repede inamicul, cu atat il putem controla. Asteptam poze!

      • Mirelun
        July 6, 2012

        Acestea sunt mustele mele.

      • Mirelun
        July 6, 2012
      • Ella von Heizer
        July 6, 2012

        @Mirelun:

        Forma aripata a afidelor Aulacorthum solani.
        Tratamente cu piretroizi de sinteza, cat mai urgent. Daca atatea s-au adunat pe capcana, inseamna ca sunt la maximul curbei de zbor. Trebuie combatute inainte sa se imperecheze prea multe. Aceasta forma aripata nu dauneaza, avand doar rolul de inmultire.
        Poti folosi:
        Decis Mega 50 EW 0.02%, Confidor Energy 0.06%
        sau
        Fastac 10 EC, Faster 10 EC, Mavrik 2 F, Polytrin 200 EC
        Nu mari doza fata de ceea ce scrie pe ambalaj. Doza prescrisa este protectiva pentru fauna utila, care trebuie protejata.

        Daca esti adepta tratamentelor bio, vezi articolul de pe HobbyGradina, despre actiunea insecticida a sapunurilor si detergentilor.

        Numai bine!

      • Mirelun
        July 6, 2012

        Multumesc Doamna Ella pentru raspuns , am un vecin care are un solar cu crizanteme si mi-a marturist ca a incercat sa -l curete cu insecticide de musculite dar nu a reusit. Acum le-a scos cu totul. CA sa protejez cat de cat am pus aceste capcane .Inainte de invazie au avut de suferit rosiile in primul rand , frunzele s-au rasucit si stricat.
        .

      • Ella von Heizer
        July 6, 2012

        @Mirelun:

        Stadiul biologic in care afidele distrug frunzele este cel de nimfa. Ele ti-au supt seva din frunze si lipsite de seva acestea s-au rasucit si vor muri. “Curatarea” crizantemelor cu insecticide nu da rezultate daca este facuta dupa ureche, fara a cunoaste stadiile biologice sensibile la otravuri. Capcanele nu sunt eficiente la asemenea invazii. Ele au rolul de a semnala viitorul atac. Tu trebuia sa tratezi mult inainte ca primele aripate sa fie prinse de capcana. Dupa cum ti-am spus, tratamentul cu piretroizi trebuie facut la maximul curbei de zbor. Daca ai depasit acest moment, va trebui sa utilizezi insecticide sistemice, care intra in fluxul metabolic al plantelor, ca sa le apere de intepaturile nimfelor din urmatoarea generatie de afide mobile. Recomand Confidor Energy in concentratia solutiei de 0.06 %. Este un insecticid sistemic protectiv fata de entomofauna utila (de exemplu: Buburuza!) Numai bine!

  33. sam
    July 4, 2012

    @Crihana ,Meseriasii”nu se grabesc sa te ajute.Ai rabdare incerci cu macerate sau infuzii,ardei iute,usturoi,tataneasa,feriga,rabarba.Sau ulei f.s.si detergent de vase.In final prafuiesti cu cenusa.Complicat,nu?Metoda simpla si nesanatoasa dar rapida,chimicale,Decis”,Calypso”.Ataca si surprinde.

    • Ella von Heizer
      July 4, 2012

      @sam:
      “Meseriasii” sunt ocupati sa plagieze si sa-si falsifice CV-urile. Probabil ca au si alte preocupari si nu sunt obligati sa stea nonstop pe Internet, sa vada daca nu cumva trebuie sa “ajute” pe cineva! Dupa cum vad, v-ati descurcat si fara “meseriasi”. Spor la treaba!

      • armeria
        July 5, 2012

        @Ella von Heizer:
        Ella, de mult nu am mai ras asa sanatos :) :) :)!!!
        Saracele insecte…deschidem o sticla de vin din camara ta, in cinstea lor?
        Sau punem mana de la mana si… le kilarim?!

      • Ella von Heizer
        July 6, 2012

        @armeria:
        Draga mea, acum sunt mai mult prin gradina, ca multi dintre iubitorii acestui hobby :) si ca tine, dealtfel. S-au scris pagini multe aici, dar nu are nimeni rabdarea sa le citeasca. E un site plin de informatii pretioase, la fel ca si timpul celor care vin, pun intrebari si vor raspunsul imediat. Ca si cum timpul celorlalti nu este la fel de pretios, sau ca si cum, pe acest site cineva este OBLIGATORIU la dispozitia lor atunci si nicio clipa mai tarziu. Este CASA unui om care ne-a primit sa ne spunem parerile, care pot fi sau nu folositoare gradinaritului. Eu nu imi permit sa vin aici si sa bat cu pumnul in…tastatura, ca nu-i niciun chelner disponibil. Il rog pe Huni sa ma ierte daca am fost putin cam patimasa in raspunsul meu si pe voi, cititori si gradinari, sa ma pasuiti atunci cand nu va pot raspunde IMEDIAT la intrebarile adresate personal. :)

  34. sam
    July 5, 2012

    @Ella v.H. Es tut mir leid,aber deine Meldung zeigen sie sich eine balkanisch.Meine Informationen sind auf deutsch-Ouellen.Du musste schreiben,zutritt fremder Personen streng verboten.Bitte um Entschuldigung.Tschus.

    • Ella von Heizer
      July 6, 2012

      @sam:
      Da.

  35. dezinsect
    May 7, 2013

    anul trecut am pus in pamant un snop de 7-8 vite de vie[ altoi ] ca sa se prinda ! prin luna iunie au fost invadate de furnici si privind cu atentie am vazut ca erau ca niste papule de culoare galbena una linga alta pe tulpina vitei de vie ! eu am dat cu insecticid ca sa omor furnicile dar practic acum imi dau seama ca omorat puricii care atacasera via ! nu mi-au mai ramas in viata decit 2 tulpini de vita de vie si acum stau cu cchii ca pe butelie sa vad daca mai apar furnici !

  36. GIna
    May 14, 2013

    As dori sa stiu daca cu solutia de apa si detergent de vase pot trata un cires de paduchi?Astept cat mai repede un raspuns .Imi doresc sa-l vindec deoarece este un soi grozav care m-a rasplatit de vreo 5 ani cu niste cirese pe cinste.Va multumesc.Acum are deja fructe dar sunt verzi si inca mici.

    • Ella von Heizer
      July 12, 2013

      @GIna: Anul acesta presiune atacului de afide este foarte mare si nu cred ca vei reusi NUMAI cu solutia de detergent. Iti recomand un produs aficid, de la fitofarmacie.

  37. Andra
    July 9, 2013

    Buna ziua!

    Am de putin timp un trandafir pitic la ghiveci si a facut paduchi, iar pana sa imi dau seama a mai ramas cu cateva fruze. Daca as taia de jos tulpina, ar fi vreo sansa sa isi revina totusi, datorita radacinii? Nu sunt paduchi mari, ci fff mici, doar pe spatele frunzelor si se observa la o analiza atenta, altfel as fi descoperit mai devreme.
    Va rog sa ma ajutati c un sfat.
    O zi buna tuturor!

    • Ella von Heizer
      July 12, 2013

      @Andra: Doamne! Nu-l taia! E pacat sa il sacrifici asa, pentru ca il poti salva! Incearca sa il tratezi speli pe frunze cu apa in care ai dizolvat sapun. Dupa ce se usuca frunzulitele, fa-i un tratament cu un produs aficid, de la fitofarmacie. Repeta operatiunea dupa o saptamana. Solutia de apa cu sapun cu care il tratezi pe frunze o poti turna si pe solul de langa el. Va mai scadea din rezerva daunatorilor din sol. Pune-i un strat nou de pamant deasupra celui vechi, pana aproape de marginea ghiveciului si nu il mai uda asa des. Trebuie sa lasi pamantul sa se usuce, intre doua udari. Fa ceea ce ti-am recomandat si revino cu rezultatele. Spor!

  38. pasionat
    July 23, 2013

    Omul prin chimicalele pe care le-a folosit in decursul timpului a stricat echilibrul din natura.Astfel ,noi am ales sa folosim chimicale , pierdem timpul ( si bani evident ) cu stropiri cu decis, fastac,mospilan,etc.Daca lasam buburuzele sa-si faca treaba nu mai depindem de temperatura exterioara pentru a putea stropi ( otravi mediul ).Efectul este garantat mai bun si de durata,mai sanatos si nepoluant.Singura probleme este sa gasiti buburuzele primavara devreme.Ele exista oricum in zonele in care in anul precedent au fost afide.Am facut experienta asta in cativa ani consecutivi.Rezultat perfect.Cand stropeam trebuia sa fac stropirea inainte ca frunzele sa se increteasca,altfel rezultul era zero(chiar si asa scapau destui paduchi de frunza).Cu buburuze nu a scapat nimic.

    • Ella von Heizer
      July 24, 2013

      @pasionat: Ai foarte mare dreptate. Teoretic este perfect. Felicitari pentru rezultat. Ne arati si noua niste poze? Sunt foarte curioasa la ce intensitate a atacului ai rezolvat problema cu buburuze si cate ai folosit. Multumesc anticipat!

      • pasionat
        July 27, 2013

        Singura mea contributie a fost sa adun niste buburuze intr-o cutie de medicamente.Apoi le-am eliberat pe lastarii care erau atacati de afide.Asta a fost in vara primului an, in care am hotarat sa nu mai folosesc insecticide, la stropirea pomilor.Atunci am folosit capcane cu feromoni de la Institutul de Chimie ,
        Raluca Rapan de la Cluj(sunt excelente ).Astfel in primul an ,avand un atac masiv de afide rezultatul cu buburuze a fost destul de bun ,dar nu suficient,dar nu am stropit cu nimic.In anul urmator nu a mai fost nevoie sa adun buburuze ( Coccinela )pentru ca erau ele acolo .Inmultirea lor era pe masura inmultirii afidelor.Nu am facut poze pentru ca nu credeam ca voi ajunge sa scriu aceste mesaje.Era o experienta personala.
        Vreau sa fiu inteles ca nu fac antireclama la insecticide,si sunt situatii in care nu se poate altfel.
        Sugerez ca in cazul in care sunteti ca mine plecat destul de mult si nu puteti sa fiti permenent in gradina ,sa lasati sa se restabileasca echilibrul natural.Veti fi foarte multumiti.

      • Ella von Heizer
        July 29, 2013

        @pasionat: Stiu cum este sa nu fii decat o zi pe saptamana in gradina, doua cu mare noroc. Eu am limitat la maxim atacul afidelor, scurtand lastarii afectati si arzand materialul infestat. Am avut rezultate sporadice cu solutia de detergent de vase. Dar nu am reusit sa cuantific nimic, in timpul scurt petrecut intre pomii mei. Sa faci poze de acum. La orice! Nu stii cand poti fi de ajutor cuiva cu acele poze. Citez un mare clasic: o imagine face cat o mie de cuvinte! Multumim ca ne-ai impartasit experienta ta!

      • pasionat
        July 29, 2013

        Eu nu am taiat nimic, pentru ca lastarii care erau atacati erau plini de afide .Tocmai mancarea pentru larvele de buburuze. Sugerez sa faceti o experienta:
        -”sacrificati” un pom pe care nu-l stropiti cu nimic si nu taiati lastarii in caz ca sunt atacati,prin comparatie cu ceilalti.
        Eu stropesc ( spalat ) cu piatra vanata ( 1% ),toamna cand au cazut frunzele si apoi primavara inainte de inmugurit,cat mai aproape de a inmuguri.
        Nu veti avea nici boli la pomi si vie.La soiurile de mar care sunt sensibile la fainare ( Ionatan,Florina etc.) si la vita de vie nobila,mai fac o stropire cu zeama sulfocalcica 2%,primavara inainte de inmugurit.Asta-i tot.

  39. phlox
    July 27, 2013

    Eu una sunt TOTAL de acord cu Pasionatul nostru (cum altminteri?! :)). Nu am mai stropit cu porcarii mendeleeviene de ceva ani. Buburuze la mine cate vrei, mai ales anul asta, cand, se pare ca s-au cam intrecut cu gluma coanele afide. Nu am de gand sa va spun ca productia mea de fructe este impecabila, pentru ca nu ar fi conform adevarului si realitatii. Merele mele nu sunt absolut toate curate, anul acesta prunul si-a aruncat mai toata plamada, parul, in schimb, e strasnic. Pana acum NICI un fruct atins. Cel putin vizibil cu ochiul liber. E drept ca parul meu nu are mai mult de 2,5 m inaltime, dar e plin de rod, iar eu, in ţăcănela mea proverbială am stat să verific toate perele (vreo 132 de bucati….). Vine vremea sa ma apuc, cu inima-ndoita, si de rarit, fireste. Coacazii, pentru ca nu am fost la momentul prielnic sa-i stropesc si tratarisesc, mi-au facut surpriza sa accepte drept chiriasi niste boliciuni d-astea. I-am stropit, in aprilie(tarziu, de altfel), si, treptat si-au revenit. de mare ajutor a fost si liota de buburuye de anul acesta. La toamna o sa ma ingrijesc sa fac rost de o galeata-doua de moloz, sa-l pun,undeva, intr-un colt mai ferit al curtii, ca sa ierneze ele acolo. Am citit eu undeva…;)
    Avem o prietena, aici, pe hobby, care de un an si ceva a luat in primire o mosiuta parasita si tare bolnava. Sa fi vazut anul acesta cum i-au multumit pomii doftoriciti de ea o vara, o iarna si o primavara intregi.Mai mare dragul! Mireluna, te rugam, impartaseste-ne ce ai reusit…
    Realitatea este pe cat de greu de inghitit, pe atat de simplu de concluzionat: cercul vicios al folosirii chimicalelor, naste rezistenta monstrilor atacatori.Simplu. Folosirea solutiilor nascute si daruite de natura, isi vor face treaba in timp, nu ma scund sa recunosc, dar tot pe atat de eficient. Trebuie rabdare si convingere; si tenacitate, desigur.

  40. Dragoş
    August 3, 2013

    Am şi eu o problemă. Viţa de vie (boltă) , mărul, prunul ,caisul ,trandafirul sunt pline de fluturi mici (3 – 4 mm) albi care stau lipiţi de crenguţe şi depun o substanţă albă pufoasă ca vata. Am folosit fel de fel de insecticide ,dar degeaba. Nu ştiu ce sunt ,cum se numesc dar în nici-un caz nu sunt fluturi de varză. Sunt cu mult mai mici decât fluturele molie şi sunt albi. Nu stau pe frunze , stau numai pe crenguţe şi depun acea “vată”. Poate mă ajută cineva !

Leave a Reply

 

 

 

Upload Files

You can include images or files in your comment by selecting them below. Once you select a file, it will be uploaded and a link to it added to your comment. You can upload as many images or files as you like and they will all be added to your comment.

Back to top
mobile desktop